Tuesday 5 June 2012

Cinta Air Kotak Cekelat Yang Hilang

Alex (bukan nama sebenar) merupakan seorang penggemar cheesecake dan dalam masa yang sama juga merupakan seorang penggemar air kotak cekelat.

Pada satu tengah hari, Alex sangat haus dan pergi mendapatkan air di kedai runcit belakang rumah sewa, bersebelahan dengan kedai nasi ayam orang Sungai Petani. Bersebelahan kedai nasi ayam itu ialah kedai nasi padang yang entah dari mana asal tuannya.

Sampai dalam kedai runcit Alex terus menuju ke peti ais yang ada letak air kotak cekelat, kebetulan air kotak cekelat cuma tinggal satu je lagi. Syukur tuhan, air kotak cekelat yang satu itu adalah rezeki untuk aku, getus Alex dalam hati.

Alex terus mencapai air kotak cekelat, tiba-tiba,

Ada lah lebih kurang sejengkal lagi tangan Alex nak sampai ke air kotak, tiba-tiba,

Tiba-tiba air kotak cekelat itu hilang.

Air kotak cekelat itu diambil terlebih dahulu oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Cik (bukan nama sebenar).

Alex cuba merebut, tetapi memandangkan dahi Cik yang berkerut, ternyata Cik lebih memerlukan air kotak cekelat itu. Alex biarkan saja. Cik mengucapkan terima kasih sambil senyum ke arah Alex, dan mereka berdua ternyata telah jatuh cinta satu sama lain.

Alex jatuh cinta dengan kecomelan Cik yang merebut air kotak cekelat, dan Cik jatuh cinta dengan sikap mudah mengalah Alex. Mereka dengan serta merta declare dihadapan peti ais.

Sebelum mengiringi Cik pergi bayar air kotak cekelat, Alex sempat mencapai sekotak air kotak milo sebagai ganti kepada air kotak cekelat yang diambil Cik.

Sehingga sekarang sejak kisah itu berlaku lebih kurang 35 tahun yang lepas, mereka telah hidup bahagia hingga ke anak cucu. Dimana setiap kali menjelang hari raya, mereka akan menghidangkan air kotak cekelat sebagai minuman utama.

Begitulah kisah Cinta Air Kotak Cekelat Yang Hilang.

Sesungguhnya jodoh itu adalah sesuatu yang unik dan tidak semestinya memerlukan sekuntum ros merah sebagai pemberian, cukup sekadar sekotak air kotak cekelat.

No comments:

Post a Comment